فیلم | قوانینی مهم برای مهمان شدن
کد خبر: 3928803
تاریخ انتشار : ۲۱ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۹
مهندسی زندگی/ 6

فیلم | قوانینی مهم برای مهمان شدن

دانشیار دانشگاه علوم قرآنی تهران، با استناد به مبانی حدیثی، قوانینی در خصوص مهمان شدن بیان کرد و گفت: اگر سرزده به خانه کسی رفتیم او حق دارد ما را نپذیرد و ما حق نداریم ناراحت شویم.

به گزارش ایکنا، زهره اخوان‌مقدم، دانشیار دانشگاه علوم قرآنی تهران، در بخش پنجم مجموعه آموزشی مهندسی زندگی ضمن تشریح اهمیت مهمان و مهمان‌نوازی در اسلام، گفت: با حضور مهمان در خانه، عواطف انسانی تحریک می‌شود. مهمان رزقش را با خود می‌آورد و گناهان صاحب‌خانه را با خود می‌برد.

وی در بخش ششم از دو دقیقه‌های مهندسی زندگی در خصوص شرایط مهمان‌داری و مهمان‌نوازی صحبت کرد و گفت: مهمان‌نوازی یکی از ارکان اخلاقی دین ماست و نمی‌توان از آن گذشت اما باید شرایط آن را نیز در نظر گرفت که من چند نکته در خصوص وظایف مهمان با استفاده از محتوای چند حدیث مطرح می‌کنم.

اگر سرزده به جایی رفتید، صاحب‌خانه حق دارد که شما را نپذیرد بنابراین اگر صاحبخانه شما را نپذیرفت نباید ناراحت شوید. زنگ را زدید و خواستید وارد شوید ممکن است صاحبخانه وقت نداشته باشد یا امکاناتی برای پذیرایی نداشته باشد بنابراین شاید شما را نپذیرد که شما نباید ناراحت شوید.

دومین مسئله این است که اگر وارد شدید(چه با دعوت و چه بی‌دعوت) هر جایی که صاحبخانه می‌گوید باید بنشینی؛ نباید به جاهای دیگر خانه سرک بکشید یا برخلاف نظر صاحبخانه جایی بنشینید.

نکته بعدی اینکه وقتی پذیرایی به اتمام می‌رسد باید خانه را ترک کنید؛ نباید بیشتر در خانه صاحبخانه بمانید؛ از منزل صاحبخانه نیز نباید حرفی بیرون ببرید؛ صاحبخانه از شما پذیرایی کرده، آن وقت شما حرف‌های او را بیرون می‌برید و شر به پا می‌‌کنید؟!

 

 

در مورد پذیرایی‌ها نیز نباید مقایسه یا در خصوص آن حرفی بزنیم. هر کسی دوست دارد از میهمان خود پذیرایی کند و این پذیرایی‌ها در حد وسع صاحبخانه صورت می‌گیرد. نباید کاری کنیم که مهمانی اسباب آزار صاحبخانه و غیبت شود و مردم بگویند دوری و دوستی.  

انتهای پیام
captcha